Interview met Ronald Van der Zijl
Zondag 23 februari 1997 was er in het Kaatsheuvelse
gemeenschapshuis ‘De werft’ een programma met onder meer een gesprek met dhr
Van der Zijl, de nieuwe directeur van de Efteling. Allereerst werd meneer Van
der Zijl door de presentator van het programma voorgesteld aan het publiek.
Daarbij werd er vooral gepraat over de functies die meneer Van der Zijl had
uitgeoefend voordat hij door de Efteling werd gevraagd.
Dat bleek nogal een
rijtje te zijn. De kersverse directeur, geboren te Enschede, 50 jaar jong en
Plannen zoals het bungalowpark vindt de nieuwe directeur met
het oog op de malaise in deze branche onverantwoord. Daarom werd dhr Van der
Zijl tijdens het gesprek ook wel verweten dat hij meer een beheerder word dan
een ondernemer. Uiteraard was de directeur zelf het daar niet mee eens. Het
attractiepark zal steeds worden uitgebreid, maar wel in een lager tempo dan 10
jaar terug en de Efteling zal volgens dhr Van der Zijl meer buiten het park
moeten gaan kijken. Hierbij dacht hij vooral aan het exploiteren van de
Efteling-karakters. Tenslotte had dhr van der Zijl nog een ideetje om van de
wachtrijen af te komen: ‘Geef iedereen maar een soort chipkaart die men bij de
betreffende attractie kan opladen, waarop komt te staan hoe lang je wachttijd
is. Ondertussen kun je dan rustig in het park rondwandelen totdat je aan de
beurt bent’. Of dit ideetje van meneer van der Zijl wordt uitgevoerd zal in de
toekomst blijken. Hier volgt een persoonlijk gesprek met meneer van der zijl.
Komt er een spoorlijn naar de Efteling?
Een spoorlijn is een zeer kostbare zaak die de Efteling op dit moment zelf
nooit op zou kunnen brengen, mede omdat het park maar zeven maanden per jaar
open is. Voor de verbetering van het openbaar vervoer moet meer worden gedacht
in de trant van het aanleggen van busbanen in de richting van de Efteling.
Wat vind u van meer geëntertainde wachtrijen?
Dat is een goede mogelijkheid. We zijn op verschillende manieren aan het
bekijken hoe we het wachten kunnen veraangenamen. De wachtrijen bij droomvlucht
worden op dit moment in ieder geval aangepast.
Wat gebeurt er met het Carnaval Festival als Vogel Rok wordt gebouwd?
De ingang van de attractie wordt in ieder geval verplaatst, en daarnaast wordt
het plein voor deze attractie vergroot, omdat door Vogel Rok dit plein
natuurlijk veel meer bezoekers zal trekken. Maar hoe het er precies uit komt te
zien is nog steeds aan verandering onderhevig.
Gaat de belastingsverlaging voor attractieparken volgend jaar door?
Dat is op dit moment nog steeds niet bekend.
Is de Efteling in de toekomst van plan nog veel grote attracties te bouwen?
Vogel Rok was eigenlijk bedoeld voor 1997, maar door hoge kosten (27 miljoen)
is hier nog een jaar mee gewacht. De Efteling blijft natuurlijk uitbreiden om
de bezoekersaantallen op peil te houden. Het probleem is alleen dat een
topattractie tegenwoordig al snel 20 á 30 miljoen kost, en het word dus steeds
moeilijker om de kosten van zo’n attractie terug te verdienen. Er zal dus
slechts om de paar jaar een grote attractie kunnen worden gebouwd!